Toimintakertomus 2012

TOIMINTAKEROMUS 2012

Suomen Jääkiekkohuoltajat ry. on perustettu keväällä 2004 ja yhdistys rekisteröitiin saman vuoden syksyllä. Toimintavuosi 2012 oli yhdistyksen kahdeksas toimintavuosi. Suomen Jääkiekkohuoltajat ry. on jääkiekon parissa joko ammatikseen tai harrastusmuotoisesti toimivien huoltajien, fysioterapeuttien ja hierojien yhdistys. Yhdistyksen jäsenmäärä on pysynyt hyvin vakaana – uusia jäseniä on tullut, mutta osa vanhoista on päättänyt erota yhdistyksestä tai osa on erotettu, kun jäsenvelvoitteet on ollut suorittamatta. Vaikka yhdistyksen toimintaa on viety eteenpäin vapaaehtoisvoimin ja toimijat ovat pääasiassa eteläisestä Suomesta, on mm. koulutuksia pyritty järjestämään kattavasti eri puolilla Suomea. Yhdistyksen elinvoiman kannalta on tärkeää, että vuosittain löydetään uusia toimintamuotoja ja kaikille jäsenille pystytään tarjoamaan mielekästä toimintaa. Toimintavuoden 2012 tärkein ja vaativin työ oli Huoltajien täydennyskoulutuksen suunnittelu ja markkinointi yhdessä Kisakallion urheiluopiston kanssa.

Suomen Jääkiekkohuoltajat ry:n vuosikokous pidettiin 11.02.2012 Kisakallion urheiluopistolla Lohjalla. Kokoukseen osallistui 13 yhdistyksen jäsentä. Kokouksen puheenjohtajana toimi Hannu Soro ja sihteerinä Aki Matilainen. Pöytäkirjantarkastajina olivat Hemmo Järä ja Kari Eriksson. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin edelleen Hannu Soro (Tampere) ja hallituksen jäseniksi Olli Ceder (Pori), Kari Eriksson (Lohja),  Neka Haapanen (Helsinki),  Marko Hono (Kerava), Hemmo Järä (Vantaa) ja Timo Nikunen (Lohja). Kokouksessa esiteltiin tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2011 ja kuultiin tilintarkastajien lausunto. Tilinpäätös ja toimintakertomus hyväksyttiin ja hallitukselle myönnettiin vastuuvapaus. Kokouksessa esiteltiin ja hyväksyttiin myös toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2012.  Yhdistyksen jäsenmaksuksi päätettiin 20 euroa. Erillistä liittymismaksua ei peritä. Toiminnantarkastajaksi valittiin Jukka Nenonen ja varatoiminnantarkastajaksi Veli-Matti Mattila.

Yhdistyksen hallitus kokoontui toimintavuoden 2012 aikana neljä kertaa. Hallituksen kokoukset pidettiin seuraavasti: 14.01.2012 Helsinki, 01.04.2012 Tampere, 11.06.2012 Tampere ja 08.12.2012 Tampere. Hallituksen jäsenet osallistuivat kokouksiin seuraavasti:

Hannu Soro, puheenjohtaja               4 / 4
Olli Ceder, rahastonhoitaja                 4 / 4
Kari Eriksson, jäsen                              1 / 4
Neka Haapanen, jäsen                       2 / 4
Marko Hono, jäsen                                3 / 4
Hemmo Järä, jäsen                               2 / 4
Kai Liimatainen, jäsen (-11.02.2012) 1 / 4
Timo Nikunen, jäsen                            2 / 4

Toimintavuoden 2012 lopussa  yhdistyksessä oli maksaneita jäseniä 177. Jäsenmaksujen maksamisen kanssa on ollut vaikeuksia ja monille on jouduttu lähettämään useita karhuja. Jos karhukaan ei ole auttanut, niin jäsenmaksunsa maksamatta jättäneet on katsottu eronneiksi. Jotkut jäsenet eivät ole kokeneet yhdistyksen toimintaa omakseen tai ovat lopettaneet huoltajan tehtävät ja ovat näin itse eronneet yhdistyksestä. Jäsenhankinnan tehostamiseksi on yhdistyksen toiminnasta kerrottu yhdistyksen järjestämissä koulutustilaisuuksissa, nettisivuilla sekä alueiden ja seurojen järjestämillä huoltajakursseilla. Näiden kautta yhdistys on saanut uusia jäseniä. Jäsenistölle on tiedotettu yhdistyksen toiminnasta nettisivuilla ja sähköpostin välityksellä. Jäsenmaksulomakkeen yhteydessä jäsenistölle postitettiin puheenjohtajan laatima tiedote. Jäsenistö on voinut antaa palautetta yhdistyksen toiminnasta nettisivuilla olevalla palautelomakkeella. Palautteita on tullut hyvin vähän. Yhdistyksen jäsenmaksu oli toimintavuonna 20 euroa. Liittymismaksua ei peritty.

Yhdistyksen kotisivut ovat luettavissa osoitteessa www.sjh.sporttisaitti.com. Sivut on uudistettu toimintavuoden 2011 keväällä ja ne ovat olleet yhdistyksen tärkein tiedonvälityskanava toiminnastamme kiinnostuneille. Yhdistyksen kotisivuilla on ollut yhteistyökumppaneiden logoja, joista on sovittu vuosittainen korvaus sekä mainosbannereita, joista yhdistys saa myös pienen korvauksen. Kotisivujen päivityksestä on huolehtinut lähinnä Hannu Soro. Sivuilla käyneiden määrä on jatkuvasti lisääntynyt. Jäsenmaksukirjettä lukuun ottamatta jäsenistölle on lähetty myös viestejä sähköpostitse. Sähköposti on ollut nopein ja luotettavin tiedonjakokanava. Valitettavasti kaikilla jäsenillä ei ole vielä sähköpostiosoitetta.

Toimintavuoden 2012 aikana käynnistyi Huoltajan täydennyskoulutus (10 ov) yhteistyössä Suomen Jääkiekkohuoltajat ry:n ja Kisakallion urheiluopiston kanssa. Käytännön järjestelyistä on vastannut Kisakallion urheiluopisto. Yhdistyksemme jäseniä on ollut mukana kouluttajina ja opiskelijoina. Koulutus alkoi 10.-12.02.2012. Koulutus päättyy toukokuussa 2013.

Villen ja Petun pelileirin yhteydessä 08.-10.06.2012 Kisakallion urheiluopistolla järjestettiin käytännöllispainotteinen huoltajakoulutus. Koulutuksessa oli mukana neljä huoltajaa ja kouluttajina toimivat huoltaja Neka Haapanen.

Huoltajien koulutustapahtuma järjestettiin 08.09.2012 Hotelli Satulinnassa Hirvensalmella. Runsaasta markkinoinnista huolimatta koulutukseen osallistui vain 16 huoltajaa. Kouluttajina toimivat huoltaja Neka Haapanen ja fysioterapeutti Olli Ceder.

Huoltajien koulutustapahtuma järjestettiin 06.10.2012. Hotelli Scandicissa Järvenpäässä. Tapahtuma täyttyi nopeasti ja mukana oli 44 huoltajaa. Kouluttajina toimivat huoltaja Neka Haapanen ja fysioterapeutti Olli Ceder ja Juuso Laaksonen Reebok Finland Oy:stä.

Aikaisemmin järjestettyjen teippauskurssien suosio hiipui ja tilalle suunniteltiin koulutus Jääkiekkovammojen ensiapu ja hoito. Uudella ohjelmalla oli tarkoitus pitää koulutus syksyllä 2012 Varalan urheiluopistolla. Koulutukseen tuli vain vähän ilmoittautumisia ja se jouduttiin perumaan.

Yhdistyksen hallitus on saanut jonkin verran palautetta toiminnasta nettisivuilla olevan palauteosion kautta. Hallitus on käsitellyt palautteet ja antanut niihin tarvittaessa vastauksen. Jäsenillä on ollut myös mahdollista antaa tiedonantoja muille jäsenille sähköpostilistan kautta tai sitten yhdistyksen nettisivuilla.

Yhdistys on tarjonnut seuroille ja alueille lyhytkestoista huoltajakoulutusta. Kyselyjen määrä on toimintavuoden aikana ollut vähäistä.

Yhdistyksen pinssejä ja tarroja on jaettu eri tilaisuuksissa. Koulutustilaisuuksissa on jaettu materiaalien säilyttämistä varten SJH:n logolla varustettuja kansioita.

Suomen Jääkiekkohuoltajat ry. oli mukana valitsemassa Vuoden huoltajaa 2012. Vuoden huoltaja julkistettiin Jääkiekon MM-kisojen yhteydessä. Valintaprosessin käytännön järjestelyistä vastasi Cramo Oy. Vuoden huoltajaksi nimettiin Jussi Huotari Suomussalmen Palloseurasta.

Yhdistyksen hallituksen jäsen Neka Haapanen toimi kevätkauden 2012 KHL –liigan seuran Avangard Omskin huoltaja. Hän oli ensimmäinen suomalainen huoltajana. KHL –liigassa. Hieno kunnianosoitus maamme huoltajien ammattitaitoa kohtaan.

Yhdistyksemme on tehnyt yhteistyötä Physiofile Oy:n kanssa. Yritys on internetpalveluyritys, joka tuottaa videoituja sisältöpalveluja urheilun alalla toimiville.

Toimintavuoden aikana ei hallitukselle tullut Suomen Jääkiekkoliiton ansiomerkkianomuksia.
Puheenjohtaja Hannu Sorolle luovutettiin yhdistyksen standaari 06.10.2012 pidetyn huoltajien koulutustapahtuman yhteydessä. Hannu Soro vietti 60-vuotispäiviään syyskuun alussa.
Lisäksi puheenjohtaja Hannu Soro sai merkittävän huomionosoituksen, kun hänet aateloitiin Jääkiekkoleijonaksi numero 216. Aatelointi tapahtui Karjala –turnauksen yhteydessä marraskuussa Turussa.

Toimintavuoden 2012 aikana yhdistyksen jäsenistöllä on ollut edelleen mahdollisuus tilata SJH:n merkkituotteita. Tarjolla on ollut Penduick Sport –takki, Pikee –paita, T –paita, lippis, brodeerattu kangasmerkki, shortsit ja kesätakki. Tuotteiden menekki on ollut melko vähäistä.

Yhdistyksen talous on ollut hyvällä tasolla toimintavuoden aikana. Hyvä talous on perustunut jäsenmaksuihin, taloudellisesti hyvin toteutuneisiin koulutustilaisuuksiin ja yhteistyösopimuksiin. Tärkein yhteistyökumppani on ollut Reebok Finland Oy, jonka kanssa tehty yhteistyösopimus päättyy 31.12.2014. Reebok Finland Oy on koulutustapahtumien pääyhteistyökumppani. Reebok Finland Oy lahjoitti pikee –paidat Huoltajan täydennyskoulutuksessa oleville.
Sampo Pankki on avustanut yhdistystämme toimintavuoden aikana.
Yhteistyökumppanina Next Hotels on tarjonnut yhdistyksen hallitukselle kokousten pitopaikkoja. Yhdistyksen nettisivuilla on eri yhteistyökumppaneiden logoja ja mainosbannereita, joista yhdistys on saanut tuloja. Uudet yhteistyökumppanit ovat aina tervetulleita ja hallitus tekeekin työtä uusien yhteistyökumppaneiden löytämiseksi.