Toimintakertomus 2014

TOIMINTAKERTOMUS 2014

Suomen Jääkiekkohuoltajat ry. on perustettu vuonna 2004 jääkiekkohuoltajien, hierojien ja fysioterapeuttien yhteiseksi järjestöksi. Suurin osa yhdistyksen jäsenistä on jääkiekon parissa eri tasoilla toimivia huoltajia. Toimintavuosi 2014 oli siis yhdistyksen kymmenes kokonainen toimintavuosi. Yhdistys ei pitänyt 10-vuotisjuhlia, vaan juhlavuosi meni normaalien rutiinien parissa.

Yhdistyksen jäsenmaksunsa maksaneiden jäsenten määrä on pyörinyt 200 kummallakin puolella. Jäseniä on eri puolilta Suomea. Suurin innostus yhdistyksen jäsenyyteen on hiipunut ja hallituksen onkin jatkuvasti mietittävä, miten yhdistys voi tarjota jäsenilleen mielekästä toimintaa. Näin jäsenmäärä saadaan pysymään hyvänä.

Yhdistys tarvitsee jatkuvasti uusia ja idearikkaita jäseniä, jotka ovat valmiita panemaan itsensä likoon yhdistyksen tulevaisuuden puolesta.

Suomen Jääkiekkohuoltajat ry:n vuosikokous pidettiin sunnuntaina 09.03.2014 TRIO AREENALLA Vantaalla.  Vuosikokoukseen osallistui 10 yhdistyksen jäsentä. Kokouksen puheenjohtajana toimi Hannu Soro ja sihteerinä Marko Hono. Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Kari Laitinen ja Kai Salmi. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Hannu Soro (Tampere) ja hallituksen jäseniksi Olli Ceder (Pori), Neka Haapanen (Helsinki), Marko Hono (Helsinki), Jari Huuki (Kerava), Hemmo Järä (Vantaa), Timo Nikunen (Lohja) ja Kai Salmi (Helsinki).

Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2013 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä myönnettiin vastuuvapaus tilivelvollisille. Lisäksi hyväksyttiin vuoden 2014 toimintasuunnitelma sekä tulo- ja menoarvio. Yhdistyksen jäsenmaksuksi hyväksyttiin 20 euroa / jäsen. Liittymismaksua ei peritä. Toiminnantarkastajiksi valittiin Kari Laitinen ja Kari Eriksson.

Kokouksen alussa puheenjohtaja Hannu Soro kertoi yhdistyksen 10-vuotistaipaleesta. Lisäksi yhdistyksen perustajajäsentä Neka Haapasta muistettiin yhdistyksen standaarilla aikaisemmin vietetyn 70-vuotispäivän johdosta.

Yhdistyksen hallitus piti toimintavuoden 2014 aikana neljä kokousta, joista yksi oli sähköpostikokous. Hallituksen kokoukset pidettiin seuraavasti: 06.03.2014 (sähköpostikokous), 09.03.2014 Vantaa, 09.05.2014 Hirvihaaran kartano ja 15.11.2014 Tampere.

Hallituksen jäsenet osallistuivat kokouksiin seuraavasti:

Hannu Soro, puheenjohtaja                   4 / 4

Olli Ceder, rahastonhoitaja                   4 / 4

Neka Haapanen, varapuheenjohtaja    4 / 4

Marko Hono, sihteeri                             4 / 4

Jari Huuki                                                3 / 4, 09.03.2014 alkaen

Hemmo Järä                                           3 / 4

Timo Nikunen                                          4 / 4

Kai Salmi                                                4 / 4

Toimintavuoden 2014 aikana siirryttiin uuteen jäsenmaksujen perimisaikaan. Jäsenmaksu-lomakkeet postitettiin vasta elokuussa uuden kauden kynnyksellä.

Toimintavuoden 2014 lopussa oli kirjoilla 235 jäsentä, joista XX oli jättänyt jäsenmaksunsa suorittamatta. Jäsenmaksunsa maksamatta jättäneille on lähetetty karhu ja pyydetty maksamaan jäsenmaksu tai sitten ilmoittamaan mahdollisesta eroamisestaan. Yhdistys pitää kirjoilla vain jäsenmaksunsa maksaneet jäsenet. Yhdistyksen jäsentilanne elää jatkuvasti.

Jäsenhankinnan tehostamiseksi on yhdistyksen toiminnasta kerrottu yhdistyksen järjestämissä koulutustilaisuuksissa, nettisivuilla sekä alueiden ja seurojen järjestämillä huoltajakursseilla. Jäsenille on tiedotettu yhdistyksen toiminnasta nettisivuilla ja sähköpostiviesteillä. Jäsenistö on voinut antaa palautetta yhdistyksen toiminnasta nettisivuilla olevalla palautelomakkeella. Palautteen määrä on ollut hyvin vähäistä.

Yhdistyksen jäsenmaksu on ollut 20 euroa / jäsen. Liittymismaksua ei ole peritty.

Suomen Jääkiekkohuoltajat ry:n kotisivut ovat osoitteessa www..sjh.sporttisaitti.com. Sivuja on päivitetty säännöllisesti  ja ne ovat olleet yhdistyksen tärkein tiedonvälityskanava toiminnasta kiinnostuneille. Yhdistyksen nettisivuilla on ollut yhteistyökumppaneiden logoja, joista on sovittu vuosittainen korvaus sekä myös ulkopuolisen yrityksen tuottamia mainosbannereita. Nettisivujen päivityksestä on vastannut Hannu Soro. Nettisivuilla käyvien määrä on pysynyt hyvällä tasolla.

Nettisivujen lisäksi on tiedonvälitykseen käytetty sähköpostin välityksellä lähetettyjä tiedotteita. Ne ovat olleet nopein tapa saada yhteys yhdistyksen jäsenistöön. Ongelmana on kuitenkin ollut sähköpostiosoitteiden jatkuva muuttuminen.

Toimintavuoden aikana oli tarkoitus aloittaa järjestyksessään toinen Jääkiekkohuoltajan täydennyskoulutus (10 ov) yhdessä Kisakallion urheiluopiston kanssa. Ensimmäinen koulutus päättyi keväällä 2013. Tiedottamiseen käytettiin paljon voimavaroja, mutta koulutusta ei saatu käyntiin vähäisen kiinnostuksen takia.  Kisakallion urheiluopisto järjesti mm. esittelytilaisuuden yhden HIFK:n liigaottelun yhteydessä. Tämän lisäksi jaettiin koulutuksen mainosta eri puolille Suomea, lähestyttiin seurojen päättäjiä ja huoltajia ja koulutuksesta ilmoitettiin jäsenistölle sähköpostilla ja nettisivuilla.

Suomen Jääkiekkohuoltajat ry. oli valitsemassa yhdessä Cramo Oy:n kassa vuoden jääkirkkohuoltajaa. Vuoden huoltajaksi valittiin porilainen Kari Ågren. Julkistaminen tapahtui 15.05.2014 MTV 3 –kanavalla.

Suomen Jääkiekkohuoltajat ry. on Suomen Jääkiekkoliitos jäsen. Suomen Jääkiekkoliiton liittokokous pidettiin 07.06.2014. Yhdistystä kokouksessa edusti Hannu Soro. Liittovaltuuston vaalissa Hannu Soro putosi liittovaltuustosta, mutta hänet valittiin 08.11.2014 liittovaltuuston järjestäytymiskokouksessa Suomen Jääkiekkoliiton liittohallituksen jäseneksi vuosille 2015 – 2017.

Villen ja Petun pelileirin 23.-25.06.2014 yhteydessä järjestettiin huoltajakoulutus. Täysin ilmaiseen koulutukseen osallistui vain 3 huoltajaa. Kouluttajana oli Neka Haapanen.

Keskimaan alueen aluepäivillä järjestettiin huoltajakoulutus06.09.2014. Koulutukseen osallistui 32 huoltajaa ja kouluttajana toimi Neka Haapanen.

Holiday Club Saimaassa oli tarkoitus järjestää Huoltajien koulutustapahtuma, mutta se jouduttiin perumaan vähäisen kiinnostuksen vuoksi. Ilmoittautuneita oli vain 10.

Jääkiekkovammojen ensiapu ja hoito –kurssi oli tarkoitus järjestää 28.09.2014 Turussa. Se jouduttiin perumaan, sillä ilmoittautuneita oli vain 3.

Huoltajan koulutustapahtuma järjestettiin 04.10.2014 Hotelli Scandicissa Järvenpäässä. Paikalla oli 38 huoltajaa. Koulutukseen olisi ollut tulossa enemmänkin huoltajia. Kouluttajina toimivat Neka Haapanen ja Olli Ceder.

Fysioterapeutti Heikki Hämäläinen oli kutsunut Olli Cederin, Neka Haapasen, Hemmo Järän ja Hannu Soron keskustelemaan koulutuksiin liittyvistä asioista saunatilaisuuden muodossa. Tilaisuus pidettiin 10.10.2014 Maskussa.

Yhdistys on tarjonnut seuroille ja alueille heidän tarpeitaan vastaavaa räätälöityä huoltajakoulutusta. Kiinnostus näitä koulutuksia kohtaan on ollut vähäistä.

Toimintavuoden aikana on tilattu kyniä – Suomen Jääkiekkohuoltajat – 10 vuotta. Lisäksi on tilattu lisää SJH –tarroja ja HUOLTO PELAA –tarroja. Jäsenmaksulomakkeiden postituksen yhteydessä jäsenistölle on lähetetty kynä, pinssi ja tarroja.

Loppuvuodesta 2014 käytiin neuvottelu Reebok Finland Oy:n edustajan kanssa pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen  jatkamisesta. Neuvotteluissa olivat mukana Hannu Soro ja Neka Haapanen. Neuvottelut eivät tuottaneet tulosta ja yhteistyö päättyi 31.12.2014.

Toimintavuoden aikana hallitukselle ei ole tullut Suomen Jääkiekkoliiton ansiomerkkianomuksia.

Yhdistyksen standaari on luovutettu 70 vuotta täyttäneelle Neka Haapaselle ja pitkäaikaiselle yhteistyökumppanille Heikki Hämäläiselle.

Jäsenistöllä on ollut mahdollisuus tilata nettisivuilla tarjolla olevia SJH:n merkkituotteita. Toimintavuoden aikana tilausten määrä on ollut lähes olematon. Syksyllä 2014 käytiin hallituksessa keskustelua tuotteiden myynnistä ja mahdollisesta tarjonnan muuttamisesta.

Yhdistyksen talous on ollut vakaalla pohjalla vuoden 2014 aikana. Talous on perustunut jäsenmaksutuloihin, yhteistyökumppaneilta saatuihin tuloihin ja koulutustilaisuuksiin. Koulutustilaisuuksien peruuntuminen on heikentänyt hieman taloudellista tulosta.

Tärkein yhteistyökumppani on ollut Reebok Finland Oy. Yhteistyösopimuksen kautta on pystytty järjestämään kohtuuhintaisia koulutuksia. Yhteistyösopimus Reebok Finland Oy:n kanssa päättyi ja hakusessa on uusi vastaava yhteistyökumppani.

Yhdistyksen nettisivuilla on eri yritysten logoja ja mainosbannereita, joista yhdistys saa tuloja.