Toimintakertomus 2017

TOIMINTAKERTOMUS 2017

Toimintavuosi 2017 oli Suomen Jääkiekkohuoltajat ry:n 13. toimintavuosi. Vuonna 2004 fysioterapeutti Olli Ceder, huoltajat Neka Haapanen, Esa Maunula ja Hannu Soro päättivät perustaa yhdistyksen, jonka perustamisajatuksena oli koota yhteen jääkiekon parissa toimivat jääkiekkohuoltajat, hierojat ja fysioterapeutit. Jääkiekkohuoltajista on tullut yhdistyksen jäsenistön ydin.

Yhdistyksen jäsenmäärä on noussut noin 200. Vaihtuvuus jäsenistössä on vilkasta. Talkoovoimin pyöritettävä yhdistys ei ole voinut palvella jäsenistöään maan kattavasti ja suurin osa toiminnasta onkin ollut eteläisessä Suomessa. Toimintavuosi 2017 oli niin hallinnollisesti kuin toiminnallisestikin edellisvuosia hiljaisempi. Suurin syy siihen lienee kaikkien hallituksen jäsenten aktiivinen toiminta seura- ja muussa jääkiekon kentässä.

Yhdistyksen vuoden 2017 vuosikokous pidettiin 05.03.2017 TRIO AREENALLA Vantaalla. Kokoukseen osallistui ennätysmäärä eli 10 jäsentä. Kokouksen puheenjohtajana toimi Hannu Soro ja sihteerinä Marko Hono. Pöytäkirjantarkastajina kokouksessa toimivat Kari Eriksson ja Hemmo Järä. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Hannu Soro. Hallituksen jäseniksi valittiin Olli Ceder, Marko Hono, Jari Huuki, Hemmo Järä, Niko Kuisma ja Heikki Sartovuo.

Kokouksessa esiteltiin vuoden 2016 toimintakertomus ja tilinpäätös ja ne hyväksyttiin. Tilivelvollisille myönnettiin vastuuvapaus. Kokoukselle esiteltiin vuoden 2017 toimintasuunnitelma sekä tulo- ja menoarvio. Nämä hyväksyttiin esitetyssä muodossa. Kokouksessa hyväksyttiin myös yhdistyksen sääntömuutokset. Yhdistyksen jäsenmaksuksi hyväksyttiin 20 euroa / jäsen, mutta liittymismaksua ei peritä. Toiminnantarkastajaksi valittiin Kari Eriksson ja varalle Jyrki Mikkola.

Varsinaisen kokouksen jälkeen keskusteltiin vapaamuotoisesti jääkiekkoon liittyvistä asioista.

Yhdistyksen hallitus piti toimintavuoden 2016 aikana vain kaksi kokousta. Kokousajoista sopiminen tuotti erittäin suuria vaikeuksia. Kokoukset pidettiin seuraavasti:21.02.2017 (Tampere) ja 30.05.2017 (Tampere). Suunnitteilla oli hallituksen kokous myös syyskaudelle, mutta se ei toteutunut.

Hallituksen jäsenet osallistuivat kokouksiin seuraavasti: Hannu Soro, puheenjohtaja 2/2, Marko Hono, sihteeri 2/2, Olli Ceder 2/2, Neka Haapanen 1/1, Jari Huuki 2/2, Hemmo Järä 1/2, Niko Kuisma 2/2 ja Heikki Sartovuo 1/1.

Toimintavuoden 2017 jäsenmaksulomakkeet toimitettiin jäsenistölle elokuussa. Maksujen periminen vasta uuden kauden alussa on ollut hyvä muutos. Jäsenmaksulaskujen yhteydessä jäsenistölle lähetettiin myös puheenjohtajan laatima tiedote.

Toimintavuoden lopulla jäsenmäärä oli hieman alle 200. Jäsenmaksunsa jättää vuosittain maksamatta noin 30 jäsentä - syynä usein huoltajan tehtävistä luopuminen tai sitten yhdistyksen toiminta ei ole ollut toivotunlaista.

Erilaisissa koulutustilaisuuksissa on kerrottu mahdollisuudesta liittyä yhdistyksen jäseneksi ja jäsenyyteen liittyvistä asioista. Jäsenille on tiedotettu yhdistyksen toiminnasta nettisivuilla ja sähköpostiviesteillä. Jäsenistö on voinut antaa palautetta yhdistyksen toiminnasta nettisivuilla olevalla palautelomakkeella. Yhdistyksen jäsenmaksu on ollut 20 euroa. Liittymismaksua ei ole peritty.

Yhdistyksen kotisivut ovat ositteessa www.sjh.sporttisaitti.com. Sivuja on pyritty päivittämään säännöllisesti ja ne ovat olleet yhdistyksen tärkein tiedotuskanava toiminnasta kiinnostuneille. Yhdistyksen nettisivuilla on yhteistyökumppaneiden logoja, joista on sovittu vuosittainen korvaus. Nettisivujen päivityksestä on vastannut Hannu Soro. Nettisivuilla on ollut hyvin kävijöitä .Jäsenistölle on lähetetty toimintavuoden aikana postitse yksi tiedote Sähköpostiviestit ovat olleet nopein tapa saada yhteys jäsenistöön. Sähköpostiosoitteiden ajan tasalla pitäminen on asettanut melkoisia haasteita.

Niko Kuisma on tehnyt yhdistykselle hienot facebook -sivut ja hän on vastannut myös niiden päivityksestä.

Suomen Jääkiekkohuoltajat ry:llä oli yhteistyösopimus GRAMO Oy:n kanssa. Se sisälsi mm. Vuoden jääkiekkohuoltajan valinnan. GRAMO OY:n kiinnostus sopimiamme asioita kohtaan hiipui loppuvaiheessa ja sopimusta ei enää uusittu.

Suomen Jääkiekkohuoltajat ry. on Suomen Jääkiekkoliiton jäsen. Yhdistyksen puheenjohtaja Hannu Soro on Suomen Jääkiekkoliiton hallituksen jäsen. Suomen Jääkiekkoliiton liittovaltuusto valisti hänet 25.11.2017 liittovaltuuston puheenjohtajaksi seuraavalle kolmivuotiskaudelle.

Hallituksen jäsenet ovat toimineet aktiivisesti myös seurojen ja maajoukkueiden huoltotehtävissä: Hemmo Järä (naisten maajoukkue), Niko Kuisma (18- ja 16-v. maajoukkue ja HPK:n liigajoukkue), Jari Huuki (K-Vantaa / A-nuoret), Heikki Sartovuo (TuTo / A-nuoret).

Villen ja Petun pelileirin yhteydessä 27.-29.06.2017 oli tarkoitus järjestää huoltajakoulutus, mutta se jouduttiin perumaan.

Seuroille on tarjottu edelleen räätälöityä huoltajakoulutusta.

Hyvinkään Jää-Ahmojen ja Riihimäen Kiekko-Nikkareiden yhteinen huoltajakoulutus järjestettiin 14.01.2017 Riihimäellä. Koulutuksessa oli 20 huoltajaa ja kouluttajina SJH:sta Olli Ceder, Neka Haapanen ja Hemmo Järä.

Huoltajien koulutustapahtuma järjestettiin 23.09.2017 Kupittaan Jäähallissa Turussa. Järjestelyitä hoiti Heikki Sartovuo ja kouluttajina olivat Bauer Hockey Finland Oy:n edustaja Jukka Pekkola ja SJH:n edustajina Olli Ceder, Hemmo Järä ja Niko Kuisma. Koulutuksessa oli mukana 20 huoltajaa.

24.09.2017 oli tarkoitus järjestää koulutus ”Urheiluteippauksella lisää peliaikaa” Turussa. Koulutus jouduttiin taas kerran perumaan vähäisen osallistujamäärän takia.

Hyvinkään Jää-Ahmojen ja Riihimäen Kiekko-Nikkareiden vuoden 2017 toinen huoltajakoulutus järjestettiin 14.10.2017 Riihimäellä. Paikalla oli 15 huoltajaa ja kouluttajina olivat SJH:sta Olli Ceder ja Hemmo Järä.

Jääkiekkohuoltajan täydennyskoulutusta (10 ov) ei ole saatu toteutumaan uudestaan. Kisakallion urheiluopisto on kuitenkin kiinnostunut tekemään yhteistyötä SJH:n kanssa. Toimintavuoden 2017 aikana suunniteltiin uudenlainen konsepti huoltajakoulutukselle. Vuoden 2018 alusta on tarjolla erilaisia kolmen päivän teemakokonaisuuksia, joista voi valita itselleen kiinnostavimman tai sitten käydä kaikki osiot ja koota 10 ov:n kokonaisuus.

Yhdistyksen hallitus teki päätöksen kyselyn järjestämisestä jäsenistölle ja se toteutettiin toimintavuoden 2017 aikana.

Yhdistyksen hallitus on käynyt läpi yhdistyksen säännöt ja päättänyt tuoda sääntöesityksen vuosikokouksen hyväksyttäväksi.

Yhdistys on tarjonnut seuroille ja alueille räätälöityä huoltajakoulutusta. Kiinnostus on ollut vähäistä.

Suomen Jääkiekkohuoltajat ry:llä on yhteistyösopimus Bauer Hockey Finland Oy:n kanssa vuoteen 2018. Se käsittää mm. varusteosion Huoltajien koulutustapahtumissa.

Toimintavuoden aikana hyväksyttiin yhdistyksen uudet säännöt.

Toimintavuoden aikana ei merkkituotteita mennyt kaupaksi.

Toimintavuoden aikana hallitukselle ei ole tullut Suomen Jääkiekkoliiton ansiomerkkianomuksia.

Yhdistyksen talous on toimintavuonna 2017 vakaalla pohjalla. Talous on perustunut jäsenmaksutuloihin, yhteistyökumppaneilta saatuihin tuloihin ja koulutustilaisuuksiin. Tärkein yhteistyökumppani on ollut Bauer Hockey Finland Oy. Sopimus on mahdollistanut kohtuuhintaisten koulutusten järjestämisen.